Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Nejzdravější mořská ryba? Překvapivě sardinky

Nejzdravější mořská ryba? Překvapivě sardinky

Proč právě tyto malé rybky? Sardinky jsou nejzdravější ryby, protože se nedají chovat jako spousta jiných mořských ryb na farmě a pochází jen z divokých lovů. Podívejme se, proč je konzumovat. 

Sardinky jsou chutné a výživné. Tyto malé ryby z plechovky, ať už v olivovém oleji nebo ve vlastní šťávě, jsou jednou z nejlepších potravin. Malé stříbřité rybky jsou navíc i levné a mají nízký obsah potenciálně nebezpečných látek, jako je rtuť. Mají naopak vysoké výživové hodnoty. Doporučuje se konzumovat dvě dávky tučných ryb za týden.

Proč konzumovat sardinky - Omega-3

Jedním z hlavních důvodů, proč konzumovat sardinky, je vysoký obsah základních omega-3 mastných kyselin. Dostaneme tak v průměru 0,5 gramů omega-3. Klasický obsah 85 gramů konzervovaných sardinek má v sobě asi 1,5 gramu omega-3 tuků. Dodáme tak díky sardinkám tělu to, co potřebujete. Sardinky obsahují omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA. Tento rybí tuk zmírní bolesti svalů po fyzické zátěži a cvičení. Snižují záněty, krevní tlak a zlepšují zdravotní stav srdce.

Obsah proteinů

Stejně jako u ostatních ryb a darů moře, jsou i sardinky také plné bílkovin. Jedna sardinky v plechovce mají 14 až 24 gramů bílkovin. To je srovnatelné s kuřecím masem. Velmi důležité jsou třeba svačiny s obsahem bílkovin mezi hlavními jídly.

Vitamíny a minerály

Sardinky obsahují důležité vitamíny a minerály včetně těžce získávaného vitaminu D, fosforu, selenu, železa a niacinu. Mořské ryby obsahují i další vitamíny rozpustné v tucích A, E a K. Plechovka sardinek dodává tělu více než denní dávku vitaminu B12, který je nutný pro nervový systém. Sardinky a jejich kosti nám dodají asi 35 % denní dávky vápníku. Na trhu jsou i čerstvé a zmražené sardinky.

Sardinky se dají i grilovat

Mořské ryby a plody

Mořské ryby mají více živin. Pokud mají vyšší obsah tuku než 10 %, považujeme za tučné a vysoký podíl omega-3 mastných kyselin nám dodá zdravé tuky. Patří mezi ně kromě sardinek i losos, tuňák treska obecná či makrela. Potřebnou denní dávku jódu, která činí 150 g, zajistí jedna porce ryb.

Při nedostatku vitamínů je dobré konzumovat mořské ryby s červenou svalovinou, jako jsou sledě, makrela, tuňák či sardinky. Zvýšený podíl mastných kyselin obsahují i mořské plody, jako krevety, korýši, krabi, chobotnice, ústřice či kaviár. Ústřice navíc obsahují i vyšší podíl zinku s pozitivními účinky na reprodukční orgány a považují se za přírodní afrodiziakum.

Rozdíl je i mezi divoce žijícími a farmovanými rybami

Všechny mořské a většina sladkovodních ryb obsahuje více omega-3 kyselin. Kapr má více omega-6 tuků. Pangas má jen minimum tuku a neobsahuje téměř žádné omega-3. V rybě musí být bílé pruhy, které naznačují tuk. Farmované ryby mají sice více tuku, ale snižuje se v nich obsah omega-3. U konzerv lze konečný obsah omega‑3 ovlivnit. Doporučuje se volit ryby ve vlastní šťávě nebo vlastním oleji pro zachování poměru obou druhů tuků. Žádné levné tuky a náhražky.

Recepty ze sardinek

Ze sardinek je vynikající rybičková pomazánka. Sardinky se dají zapéct, grilovat, smažit, plnit nebo použít jako náplň. Výborné jsou i sardinky na olivách a rajčatech. Menší sardinky se připravují vcelku a nekuchají se. Větší lze zbavit páteře, ale není to vůbec nutné. Zbavíme je tak totiž i notné dávky vápníku.