Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Potraviny, které nejíst při kojení. Jak to je s pitím alkoholu - nevadí jedna sklenička?

Potraviny, které nejíst při kojení. Jak to je s pitím alkoholu - nevadí jedna sklenička?

Některé potraviny jsou při kojení méně vhodné, protože mohou způsobovat problémy s nadýmáním a vyvolat alergie. Na co si dát pozor a jak to správně vyzkoušet? Podívejte se na naše rady a typy. 

V období kojení by měly kojící ženy dbát na pestrou a vyváženou stravu s dostatečným množstvím všech živin. Některým potravinám je lepší se během kojení vyhnout, případně raději při jejich konzumaci postupovat opatrně. A které to jsou a jak postupovat?

Potraviny, které nadýmají

Zejména jde o košťálovou zeleninu, jako je květák či kapusta, luštěniny, čerstvé pečivo, čerstvá cibule a česnek. Každé dítě reaguje jinak, proto je lepší zařazovat nadýmavé potraviny v malém množství a opatrně. Pak je třeba vypozorovat, které působí dítěti obtíže. Pro zmírnění nadýmání lze čerstvou zeleninu krátce povařit. Pomáhá i pití čajů obsahujících fenykl, majoránku a kmín.

Prevence proti alergiím

Novorozenci a kojenci nemají ještě dostatečně vyvinutý imunitní systém. Alergeny ze stravy matky mohou přecházet i do mateřského mléka. Pokud má dítě pozitivní atopickou anamnézu, kdy mají alergii matka, otec nebo starší sourozenec dítěte, je riziko alergie u dítěte zvýšené. Pak je vhodné vyloučit alergizující potraviny ze stravy matky. Nejčastějšími alergeny v kojeneckém věku je kravské mléko, ryby, vejce, ořechy či luštěniny.

Při podezření, že některá potravina způsobuje dítěti průjem či vyrážku, je třeba ji z jídelníčku vyřadit a o dalším postupu se poradit s lékařem. Při alergii na citrusové plody může docházet k alergickým reakcím, jako je svědění a zarudnutí kůže. Alergie na bílkovinu kravského mléka a mléčné výrobky se u dětí projevuje průjmy a neprospíváním. Proto je vhodné zařazovat je do jídelníčku opatrně a sledovat pak vždy reakci dítěte.

Během kojení je nutný i dětský jídelníček

Pití alkoholu

Pro zvýšení tvorby mléka se doporučuje pivo, ale neexistují vědecké důkazy, které by to potvrdily. Během kojení není alkohol vhodný, protože přechází do mateřského mléka, ovlivňuje jeho vůni a děti ho mohou odmítat. Může poškozovat nervové a jaterní buňky, snižovat uvolňování prolaktinu pro tvorbu mateřského mléka, při zvýšeném pití alkoholu i oxytocinu. Děti alkoholiček mají omezený psychomotorický vývoj.

Káva a kofeinové nápoje

Kofein přechází do mateřského mléka, proto je lépe kávu a kofeinové nápoje, jako je i černý, zelený či bílý čaj, nebo třeba coca-cola omezit. Běžné dávky kofeinu do 300 mg denně, tzn. 2 až 3 šálky, by neměly dítě negativně ovlivnit. Při vyšších dávkách mohou být neklidné, podrážděné a špatně spát.

Slazené limonády a bylinky

Kojící ženy by měly vynechat slazené limonády a minerální vody. Obsahují hodně cukru, řadu umělých sladidel, barviv a konzervačních látek. V colových nápojích je i kyselina fosforečná, která snižuje vstřebávání vápníku. Ženy by měly vynechat nápoje sycené oxidem uhličitým, které vyvolávají baby koliky. Mezi bylinky tlumící tvorbu mléka patří máta a šalvěj. Vsaďte na čaje obsahující bylinky podporující laktaci, jako heřmánek, anýz, bazalka, benedikt lékařský, fenykl, jestřabina, kmín, kopr, koriandr, meduňka či majoránka. Nejvhodnější je čistá voda bez bublin.