Nechce se vám cvičit? Triky, kterými motivují osobní trenéři

Nechce se vám cvičit? Triky, kterými motivují osobní trenéři

Jen málokdo pochybuje o blahodárných účincích fyzického pohybu na naše zdraví. Horší už je to ale s tím, jak se k pravidelnému cvičení přimět. Co je nejčastější příčinou naší lenosti? Jak se donutit k častému pohybu? A na co si dát při své snaze začít pravidelně cvičit pozor?

Ve vyspělých zemích tráví lidé pravidelným pohybem stále méně času, Českou republiku nevyjímaje. K tomuto nepříznivému trendu nás vede pohodlný životní styl a celá řada vymožeností, které se pomalu a nenápadně stávají pevnou součástí našich každodenních životů.

A tak místo pravidelné chůze na čerstvém vzduchu raději den co den usedáme do svých luxusních aut, namísto péče o hospodářství raději usedáme k televizi a naše děti tráví stále více času před svými telefony a tablety místo, aby se společně proháněly venku na kole nebo hrály venku fotbal či jiné hry.

Proč je cvičení tak důležité?

Kromě toho, že má pravidelný pohyb blahodárné účinky na vaše fyzické zdraví, ve velké míře ovlivňuje také vaši psychiku. Při fyzické aktivitě se totiž do mozku vyplavují endorfiny – tzv. chemické látky štěstí. Cvičení tak funguje jako přirozené antidepresivum a zároveň vás dokáže vyburcovat k aktivitě, plnému soustředění a nasazení.

Cvičení má však pozitivní vliv také na dýchací soustavu a kardiovaskulární systém. Při pravidelném pohybu se tak člověk přirozeně brání rizikům celé řady srdečních chorob. V neposlední řadě ovlivňuje častý pohyb i vaši celkovou kondici. Pokud tedy budete v rozumné míře cvičit, získáte více sil, budete se ale také lépe cítit a lépe vypadat. A to bude mít v konečném důsledku příznivý vliv také na vaše sebevědomí.

Pokud se tedy rozhodnete věnovat pravidelnému cvičení zdravou míru úsilí, dá se bez nadsázky říci, že tím investujete do své budoucnosti. Jenže jak na to, když víte, že je pro vás cvičení prospěšné, ale vždy si najdete nějakou výmluvu, proč to zrovna dneska nejde?

Při cvičení mějte na paměti, proč jste s ním začali. Jedině tak si ho zamilujete a snáz si tak udržíte i motivaci k němu.

Získejte motivaci, která vám vydrží

Aby vám rozhodnutí pravidelně cvičit vydrželo, není okamžitě potřeba pořizovat drahou sportovní výbavu. Naopak. Pokud vás nadchne konkrétní druh sportu a nejprve věnujete velké úsilí složitému pořízení všech pomůcek, které jsou k dané aktivitě potřeba, velmi snadno se vám může stát, že než se k provozování tohoto sportu vůbec dostanete, ztratíte veškerou chuť se této aktivitě věnovat. Velmi často obchody jako Lidl nebo Tchibo mají ve svých akčních letácích tématické akce, ve kterých nakoupíte sportovní oblečení a výbavu za nízké ceny. 

Raději se zaměřte na to, aby byly správné vaše pohnutky. Připomínejte si, proč je pro vás pohyb tolik důležitý. A především – zamilujte si ho. Nedávejte si příliš velké cíle. Pro svůj první běh si naplánujte krátkou trasu. Objevte kouzlo pohybu. Zamilujte si čas, který věnujete sami sobě. Pohyb si zpříjemňujte. Sportujte, pokud možno, venku. Vybírejte si místa, kde je vám dobře. A až teprve poté se pusťte do delších tras a plňte si náročnější cíle.

Zpočátku si dávejte jen malé cíle. Až teprve poté, co si pohyb zamilujete, se pouštějte do těch větších.

Připravte se na překážky

Pokud vám má radost z pravidelného pohybu vydržet, musíte se připravit i na to, že dříve či později přijdou určité překážky, které vám budou vaše odhodlání mít dostatek pohybu kazit. Může jít o únavu, nemoc, nepřízeň počasí nebo prostě jen o to, že se vám v daný den nebude chtít nikam chodit.

Naplánujte si náhradní aktivitu, kterou vám nezkříží déšť ani velká zima. K pravidelnosti vám může pomoct kamarád či kamarádka, kteří pro vás budou skvělou motivací, proč to ani dnes nevzdat. Pokud se sportu věnujete pravidelně, zpříjemňujte si ho. Odměňujte se za každý splněný cíl. Pořiďte si fitness náramek, díky kterému budete mít pod kontrolou svou kondici. Vybírat máte skutečně z čeho. Na trhu je celá řada náramků. Pánské i dámské náramky se prodávají v řádech stovek až tisíců korun. Rozhodně myslete při nákupu nejen na barvu a tvar hodinek, ale především na funkce. Zdali bude náramek kompatibilní s vašim mobilním telefonem, protože jen tak budete mít dokonalý přehled o všech aktivitách, které jste přes den dělali a bude vás motivovat k aktivitám. Zkrátka se snažte problémům předejít ještě dříve, než vůbec nastanou. 

Dobrý otrok, zlý pán

Stejně jako ve všech oblastech života, také v případě cvičení se vám může stát, že to se svým odhodláním přeženete. I na sportu lze získat závislost. Vyhněte se proto všem extrémům. Pracujte na tom, aby vás pohyb bavil, a nezapomeňte na důvody, proč se mu věnujete. Pokud by se totiž vaší motivací namísto dlouhodobého zdraví stal například pouze atraktivní vzhled nebo nadměrný výkon, mohli byste si ublížit, zapomenout, co je v životě nejdůležitější, nebo se pro své okolí stát dokonce nepřitažlivými.