Odhalte psychologii barev. Která barva nás donutí nejvíce utrácet?

Odhalte psychologii barev. Která barva nás donutí nejvíce utrácet?

Barvy nás při nakupování vždy upoutají jako první. Tvoří až 85 % vizuálního vjemu. Podvědomě ovlivňují naše pocity a emoce. A obchodníci toho chytře využívají. Víte, proč fastfoody nejčastěji sází na červenou nebo žlutou, a proč nás může růžová barva donutit utrácet více? Čtěte dál a poznejte, jak na nás jednotlivé barvy působí.

Červená a žlutá nedají klid našim očím ani žaludku

Červená barva je oblíbeným způsobem, jak zaručeně upoutat naši pozornost. Ať už se jedná o výprodeje, slevy nebo výzvy k akci v internetových obchodech. Červené tlačítko „koupit“ nás zkrátka přitahuje jako magnet. Proč tomu tak je? Červená barva zvyšuje srdeční tep i adrenalin, působí energicky, navozuje pocity vzrušení a odhodlání. Často také dominuje u značek cukrovinek a jiných potravin, protože podporuje chuť k jídlu.

Červená barva nás spolehlivě upoutá, proto ji obchodníci využívají k propagaci slev a akcí

Žlutá v nás vyvolává pocity naděje, radosti, optimismu a životní energie. Nenechte se však zmást. Při nákupech nás ovlivňuje podobně jako agresivnější červená. Žlutá barva je pro lidské oko nejdráždivější a nejrychleji nás proto zaujme. Toho obchody využívají při propagaci slev nebo akčních nabídek. Žlutá barva, stejně jako červená, také podporuje chuť k jídlu. Všimněte si, jak je z tohoto důvodu u značek oblíbená kombinace červené a žluté – od fastfoodů, pochutin až po obchodní řetězce, jako je například Billa.

"Dražší" fialová a černá

Fialová má na naši psychiku doslova magický vliv. Je považována za královskou barvu a vyjadřuje moudrost, kvalitu a tajemno. I obyčejná věc zahalená do fialové barvy v nás dokáže vyvolat pocit, že má zázračné a přepychové vlastnosti, Také proto jsme ochotni za zboží s fialovou barvou utrácet více peněz. Fialová (nebo tmavě vínově červená) bývá využívána pro luxusní produkty nebo anti-age kosmetiku.

Černou barvu vnímáme jako symbol vznešenosti a moci. U produktů na nás působí podobně jako fialová – tedy i levnější zboží se nám v elegantním černém obalu zdá luxusnější a přisuzujeme mu podvědomě větší kvalitu. Jsme tak ochotni za něj zaplatit i více peněz. Tento trik funguje dobře u kosmetiky nebo alkoholu.

Fialová a černá barva jsou symbolem luxusu, proto jsme za ně ochotni utratit více peněz

Důvěryhodná zelená a modrá, hravá růžová

Zelená barva má uklidňující a harmonizující účinky. Nejvíce se nám spojuje se zdravím, přírodou a ekologií. Pokud tedy nakupujeme zdravé produkty nebo tzv. eco-friendly zboží, automaticky podvědomě preferujeme s větší důvěrou to, které se prezentuje zelenou barvou.

Modrá barva působí klidným, bezpečným a důvěryhodným dojmem, a proto ji nejčastěji využívají finanční, bankovní nebo právní společnosti, které si potřebují získat loajalitu a důvěru svých klientů.

Růžová je typická pro dívčí či ženský svět. Bývá také spojována s relaxací a zábavou. Není divu, že je ikonickou barvou žvýkaček. Žvýkání uklidňuje a navíc je spojené s dětstvím, tedy zábavu a hravostí. Kromě toho růžová navozuje pocit uvolnění. I to nás může při nákupech ovlivnit. Pokud se budeme cítit uvolnění, může se stát, že bezstarostně také více ulevíme své peněžence.